Meie Nr. 1 1989 TARTU mõistma, rohpoo- na et pingete leevenda- Õnnistegija armus PST ADVENTKOGUDUSE VÄLJAANNE kohta Jumala EE TA ja on öeldud, inimeste SE TT et ta juures». soovime seda nii endale kui ka teistele. «Meie Aja Kristlik Bülletään» pakub või- maluse miseks on vaja toetuda üldinimlikule halastusele ja lepitusele. Jeesuse Kristuse, meie i SP | Meie aeg on täis ootusi ja lootusi. Üha kem pöörduvad inimeste pilgud kristluse t Bülletään E le. On hakatud t Kristlik jaanuar-veebruar ETEA TASE ä Aja rahusõnumi edasiandmiseks neile, kes janunevad tõelise õnne järele. «kasvas Kristlaste- TE TA TT i kõigile ja armastuse Toimetus TTT E E TS SE ET TT ETTE TEE ä | A TT Sinus on valgus, võitude algus, Sina mu kindlus ja jõud Palveile vastad, Vaimuga kastad, südamepõllul kui põud Mind Sinu käsi kannab, kui väsin. Ohtudest läbi Sa viid Möllavas rajus rahu. ma tajun, kaitseb kui mind Sinu tiib Süüta mu hinges päevatöö pinges üllate mõtete lõõm. Kõike siis tehes Sinuga ühes valdab mind pühalik rõõm M. On 21. jaanuari hingamispäeva hommik. Siseneme vaikselt saali Siin valitseb harras vaikus, inimesed alanduvad palvesse Palvetatakse oma = probleemide = pärast, mõedakse elu üle. Äkki märkan poodiumil lauda, millel asetsevad ilusasti virnadesse laotud mustade kaantega paksud raamatud. Need on ju Piiblid! Uskumatu, kuigi räägiti ja ootasime neid. See on ju sündmus, turgatab mõte ajalooline Algab = jumalateenistus. Pärast pastori päevakohast sõnavõttu asub vanemdiakon oma abidega Pühakirju välja jagama. Kuuldes oma nime, minnakse poodiumile, kus Elusõna kätte ulatatakse. Saalis valitseb eriline õhkkond — pühalik. Pinki tagasi j"udnult hakkab nii mõnigi läbematu vargsi uut, trükivärvi järele lõhnavat Piiblit seestpoolt uurima. Ollakse õnnelikud. Meil on nüüd uued — Piiblid, VÄLI tänapäevases keele- pruugis. : Karise a AE a Saaka tundrattutale-initasteld ij a õrna 525 usta trükikulude Kliepajeena Mäste 8 Meil on nüüd värske Eluvesi, mis kosutab janunevat inimhinge. Rakveres, jaanuar °89. AARE UST Kas toortoit on vajalik Paljude inimeste menüü koosneb ainult keedetud toidust. Toiduainete keetmisega on võrreldamatult laienenud toiduainete hulk. Ka soodustab keetmine paljude —toiduainete seedimist. Kuid siin ei või minna liiale. Kui kõiki toiduaineid keeta, on tagajärjed negatiivsed. tõid 24. detLaste jõululaulud tänava sebril rõõmu Tartu Liiva Tänuks Internaatkodu elanikele. alatati igale lapsele küünlake ja Tervitusi ja Saksa arutuse tutsiooniteooria, mida teadusliku suunana, Jumala. Tervitussõnad koos- muse. Siiski teame, et pärast oma lunastussurma Kolgatal, läks ta kõikide Temasse uskujate eestkostjaks ja ülempreestriks taevasesse tegevus- armastus Tema vastu ja soov Tema eeskujul teha head kõigile. Uskudes ja usaldades Tema tõotusi võime olla võidukad usuelus ja igas elu olukorras. R. UUK hea kõla ja ka meeldejäävuse mõtteis: Kurja kurjaga tasuda on loomulik, head heaga tasuda — inimlik, head kurjaga tasuda — kuratlik, kurja heaga tasuda — jumalik. Jeesuse Kristuse = jumalikkuse tõend on Tema maise elu Kas ka Inimene vajab sõpra, kellega jagada probleeme, aga tihti jääb ka sõbra nõu väheseks. Meie problee- mid on targemat, suured, vajame tugevamat suuremat, sõpra, kui ise oleme. Kust teda leida? Piibel ütleb: «Tulge Minu juurde kõik, kes te vaevatud ja koormatud olete...». Kes on see «Mina», kes kutsub? Kõik inimesed on ekslikud ja va- javad lunastust, selline oli teema, millega lõpetasime 1. ja 2. Moose- se raamatu ja asusime oktoobrikuust õppima evengeeliume, mille sisuks on Jeesuse elu ja õpetused. Kas ei ole ehk igav õppida ühest inimesest, kes elas väga ammu? Jeesus on palju enam DVst evo- all ka käsitleti ebamis välistab leidsid Tallinnast suund, mis võitis südameid vaid heaga. Kuidas Jeesus kohtles äraandjat Juudast, salgavat Peetrust ja Ketsemanis magavaid jüngreid! Vaadeldes oma elu võime ehk ka selles leida nii Juudase, Peetruse, tõi 4. veebruaril Tartu SPA kogudusele A. Ormus, kes veetis puhkuse Dresdenis. Huvitavad — olid kus noored istusid ja arutasid ühiselt vaimulikke küsimusi. Külalise seal oiles oli maiustusi ning sooviti neid külla ka emadepäeval. «... laste ja imikute suust oled sa enesele valmistanud kiituse.» Matt. 21, 18 kui vaid inimene. Johannes ütleb: «Alguses oli Sõna ja Sõna oli Jumala juures ja Sõna oli Jumal. Kõik asjad on Tema läbi tehtud ja ilma Temata ei ole midagi tehtud, mis tehtud on.» Ta on Jumal, on Looja, on Inimene ja Lunastaja. Milleks on va ja Lunastajat? kui ka magavate pühamusse. Teda jüngrite koge- usaldades kasvab mulle Eksimused liklemisel peame lunastama = trahvi ja = kahjutasu maksmisega. Millega aga maksta süü, mille oleme teinud enda hingele, kehale ja vaimule, vaid et temal oma kaasinimesele? Nüüd võime” evangeeliumidest täpselt teada saada, kuidas toimub lunastus, milleks see vajalik on, mis see Jumalale maksma läks ja — mida see mulle annab.., «Sest nõnda on Jumal maailma armastanud, et Ta oma ainusündinud Poja on andnud, et ükski, kes "Temasse usub, ei saaks hukka, oleks igavene elu-» Joh. 3, 16. Avame Piibli palves, «sest igapalub, see saab, ja kes üks, kes otsib, see leiab, ja kes koputab, sellele avatakse». Mattegise 7, 8. Õnnistusrikast ja edukat üurimist! L. LIIDEMAA Toimetuselt. . Evangeeliumide uurimine toimub kõigis Eestimaa adventkirikutes igal laupäeva hommikul kell 10. Kuumus kahtlematult ei hävita üksnes kuumustundlikke vitamiine, vaid ka kõiki taimedes leiduvaid fermente ja aromaatseid aineid, tervise säilitamisel mis on samuti vajalikud inimese Fermendid, mis toortoiduga omastati, tiliselt jäävad püsima ja soolestikus praktäidavad ülesannet = seedimisprotsessis. kindlat teks seovad nn. oksüdatsioonifermendid õhuhapnikku, mida koos toiduga alla neelati. Fermentidega sidumata hapnik seevastu aga ei võimalda = soolebakterite tegevust. On kindlaks tehtud, et selline seotud hapnikuga atmostäär - soolestiolulisemalt vähema kus võimaldab toiduhulgaga toime tulla, ilma et kannatakse = alatoitumuse inimene all. Rikkaliku lihatoidu soolestikus rikkalikult ferm ga sidumata nn. vaba hapnikku ja soolebakterid peavad umbes 25 korda rohkem toiduenergiat kasutama kui anaeroobses tingimuses ( 5. kui0. seotud hapniku. puhul), enne soolebakterid saavad oma tegevusse astuda. Ei ole sugugi ükskõik, kas soooma töö lebakterid = sooritavad aerobioosi või anaerobloosi teel. Tekkinud = ainevahetusproduktid sõlon täiesti erinevad ja sellest tuvad, kas olid tegevuses normaalväärastunud bakterid. Kui soolestiku mikrofloora on: . muutunud (sisaldab = palju erinevaid baktereid), on toitumine vale. Normaalammust bakterite taastamine an ravivõte aega meditsiinis tuntud reuma, ekseemide, kehvveresuse ja isegi vähktõve parandamisel. sooles Valestikulgev ainevahetus muudab selle omapäraseks «mürg!allikakks», infektsiooniko:deks. soolebakterid Ainult normaalsed on võimelised sünteesima vitamiin K-d, mis on vältimatu verehüübeei protsessis, väärastunud bakterid toidus fule aga sellega toime. Kuisaadakse puudub vitamiin K, mida toortoiduna = värskest = aedviljast, näiteks spinatist, kapsast, lillkapsast ja tomatist, ka kõrvenõgesest, col siis võimaldavad normaalsed vaebakterid pikemat aega seda gust tasakaalustada. Vää vitamiin coli-bakterite puhul tekib K vaegus maksas ja verehüübe protsess on takistatud. Toitumise, seedimise ja verefunktsiooni vahel on kinde! seos Seda kinnitab ka letsitiini ja vitamiin Bi suhe verele ja vereelementidele. Vitamiin Bi2 on soolebakterite sievahetuse produkt. Pärast imendumist = läbi sooleseina salvestatakse ta maksas ja seal Püha toimib ta «valmimisainena» vereelergentidele. Ainult selle toimeäine juuresožekul saab võimalikuks tähtsamate valguühendite süntees, Ja pärast seda sünnib, et valan oma Vaimu peale (Joeli 3, 1) nimelt alaväärtuslike valkude muu»tumine — täisväärtuslikeks, millised on vajalikud rakutuuma ülesehitamiseks. Nende hulka kuulub Meie ka juba 100 aastat tuntud letsitiin, oma Vitamiin tuumade liigse histamiini moodustamise tase komponendina. ainevahetuse Histamiin vas- on vaheprodukt, = mis kutsub esile ülitundlikkuse reaktwloone — allergiline nohu, bronhiaalastma, ekseemid jt. Vitamiin Bi: sisaldab 4% koobaltit, mis toimib ravivalt krooniliste nakkushaiguste puhul, eriti tuberkuloosi puhul. Soolebakterite = eluvõime sõltub tervislikust toitumisest. Need bakterid võivad nii nagu väikesed leod valmistada mõnda aega dieedivigade puhu! tähtsaid ainevahetuse substantse ja saada üle organismi vaegnähtudest. Kui aga toiduvead kestavad pikemat aega, siis haigestuvad bakterid ise vaegnähtudega, väärastuvad, ning hakkavad produtseerima mürgiseid ainevahetuse produkte, pärast imendumist läbi sooleseina satuvad vereringesse ja maksa ja lülitavad sisse kogu organismi kaitsereaktsiooni. Organismi kaitsereaktsioonid“ neutraliseerivad neid mürke mõnda aega, kuid pideva ärrituse jätkumisel väärastub = kaitsereaktsioonide süsteem, kui ei tule abi tervistava toidu või medikamentiden äol. teada, et pärast tavalist lõunas”öki tekib nn. seedimise leukotsütoos (vere — valgeliblede hulga suurenemine ringlevas veres normaalse 6—8 tuhande asemel kuni 30 tuhandeni) analoogselt nagu see toimub — põletikuliste - -protsesside puhul organismis. On kindlaks tehtud, et pärast toortoidu kasutamist ei teki niisugust põletikulist reaktsiooni. See põletikuline = protsess jääb ära, kui esmalt süüa toortoitu ja alles pärast seda keedetoitu; tekib aga kohe, kui toortoitu tarmitada alles pärast keedetud toitu. Vähemalt 10% -toidu hulgast peab "enne keedetoitu sööma toortoiduna Eespool öeldust nähtub, et inimene, kes pikemat aega, koguni aastakümnete . kaupa = harrastab vale toitumisharjumusi, haigestub “paratamatult, eelkõige vitamiin Bi: vaegusesse, mille tõitu vere puna“ übled ei valmi lõplikult ning arehäneb pernitsioosne aneemia ehk kas vitav = kehvveresus. — Ülekaalu lihatoit keedutoit ja ülekaalukas viib = paratamatult = mittetäieliku ainevahetuseni ja sellest arenevatele haigusnähtudele nagu surve mao piirkonnas, kõhupuhitus, kõrnahk, vetised, halb suulõhn, lõtv äired, üalb = nahajume, — seedimish mao-, soole-, maksa-, sapi-, põie ja kõhumäärme haigestumised. SALME SIIMISKER kohta teie silmad, bioloogilist — aktiivsust. Bi: toimib peale rakuvalkude sünteesi veel ka aja sõnad, mida Jeesus oma õpilastele ütles: komplitseeritud glütseriinfosfor“tappe ühend, mida normaalviisil saadakse toiduga külla!daselt, aga keetmise tõttu kaotab suurel mää- ral Vaimu , et nad kõige sobivad liha täiesti Kristus kord «Õndsad on näevad, ja teie kõrvad, et nad kuulevad, sest tõesti ma ütlen teile, paljud prohvetid ja õiged on igatsenud näha, mida teie näete, ega ole näinud, kuulda, mida teie kuulete, ega ole kuulnud.» (Mat. 13, 16. 17.) Kaugeltki igal ajal ei ole võimalik olla üldrahvalike kõrgemate ideaalide ärkamise pealtnägija ja selles osaleja. Üks selline: ajaloo- line hetk oli siis, kui Jeesus Kristus elas ja töötas meie maisel pinnal. Ristija Johannese kuulutus äratas rahvahulgad otsima headust ja õiglust. Tema kuulutust ja selle- ga — kaasnevat = südametunnistuse äratust õigetele tegudele peeti üläiselt äratuseks Jumalalt, - Johannest loeti aga Jumala prohvetiks. (Lk. 20. 6.) Maailma rahvaste ajaloos on olnud teisigi taolisi ajajärke. 100— 150 aastat tagasi puudutas üks selline laine ka meie väikest Eestit; nüüd kogeme isiklikult, et oleme uue ärkamislaine sees. Kitsarinnaline vaade Jumalale ja Tema tööle el lase paljudel näha ja mõista, et Jumal neid asju juhib. Jumalat tahetakse näha tegelemas «minuga» ja «minu» ringkonnaga, tegeleb = kogu = Tema aga inimühiskonnaga, «kogu lihaga». Joeli kuulutus oli Peetruse = nelipühijutluse = võtme- tekstiks. Sealjuures oli rõhuasetus olukorrast lähtuvalt - mitte niivõrd kuulutuse esimesel, vaid just tei- sel osal: «Teie pojad ennustama, ja tütred teie vanemad hakkavad uinuvad unenägusid nähes, teie noored mehed näevad nägemusi- Ma valan oma Vaimu ka sulaste ja üm- mardijet peale! Joeli 3, 2. Apostlite tegude raamatu teises peatükis edastatud Peetruse jutluses puudub rõhutav sõna «ka», seevastu on r”hutatud sõna «oma» sulaste ja ümmardajate ees. (AP t. 2, 18) Jeesuse järelkäijaid — Galilea kalamehi, endasi tõlnereid ja patuseid el fahetud tunnustada Jumala eriliste «sulaste ja ümmardajatena». Kui aga neile, vähemalt 120 inimesele, langes tulekeeltena leegitsev vaimuvägi ja nad rääkisid teisi keeli, siis“sidus Jumal ise «kogu liha» juures teostatava jumaliku töö Tema poolt otseselt äravalitutega = vastastikuseks õnnistuseks ja valgustuseks. Väga — tähendusrikas on meie jaoks tänapäeval see, et uutmine, perestroika algas ülalt ja leidis vastukaja all rahva hulgas. Sõna «ülalt» hõlmab rohkem kui vaid riigijuht Mihhail Gorbatšovi nime Sõna «ülalt». ütleb meile veel enam: «Aga kui ma lähen, siis ma läki- töö haare tan Tema teie juurde. Ja kui Ta tuleb, siis Ta toob maailmale selguse patu kohta ja õiguse kohta ja kohtu Vaim, kõigesse kohta. tuleb, Aga kui Tema, siis Ta juhatab tõesse, sest iseenesest, vaid seda Ta räägib kuulutab teile.» Eks tõde. Tema tõe teid ei räägi mida Ta kuuleb, ja tulevasi asju Ta (Joh. 16, 8. 13.) need sõnad kaasajal! ole Kõik «valged» ja aaa laigud uuritakse välja ja tuuakse päevavalgele. «Mis — kõrge, seda alandatakse», süütult kannatajatele tuntakse kaasa otsitakse tõde ja õigust ning veel enamgi — igatsetakse õiguse riikil Kas tänapäeva .õigusetaotlus on inimeste või Jumala mõjutus? Kui vastame, et tegevuses on Jumal, peame küsima, kas tänapäeval ka Jumala sulaseid jaid, kellele Jumal oma Vaimust on ja ümmardasaab anda osa «kogu liha» kasuks; et Paulus kes mõistavad, et Jumal tegeleb «kogu lihaga», räägib kõigile keeltele ja rahvastele? Selleks, et neid oleks, on vaja isiklikku elustumist. Ap. t. 19, 2 on kirja pandud küsimus: «Kas te saite Püha Vaimu, kui te saite usklikuks?» Võime kindlad ola, teadis nii nagu meiegi — ilma Ju= mala Vaimu tööta inimese südame juures ei tule keegi pöördumisele. ärkamisele Seepärast ja ei mõel= nud ta niiviisi küsides Püha Vaimu eritahulist andi või tegevust nende elus, vaid ta tahtis teada, kas neil oli olnud südantvaldavat täitumist Püha Vaimuga. üha Vaim töötab mõjutades ja märku andes paljude o Püha vähesed. juures, Vaimuga samas aga täitunud vaid Kõrge haridus või ükskõik kui suured eesõigused ilma Püha Valmu innustuseta ei tee inimest valguse kanaliks. Evangeeliumi seem=- ne külvamine seeme tega. pole Jumala ei Vaimu äikesepilvega, vastu mulik oe edukas, elustatud mis taevase tööd on tõuseb kui kas- võrreldud enamasti tuult. See on väga iseloovõrdlus -Jumala : Vaimu » töö- le maailmas igal ajal, ka tänapäe- val. Ta tuleb vastu tuult ja kõigest vastupanust = hoolimata teeb oma töö. Mõned aastad tagasi polnud mingeid märke ega tuuli sellest, mis tänapäeval ühiskonnas toimub. Me ei näe ka praegu veel mingeid otseseid positiivseid otsuseid Juma- la töö toetuseks, siiski, vastutuulest aga see teostub hoolimata. «Tee Kristuse juurde» Ik. 47 on kirjutatud: «Jumal on andnud inimesele valiku jõu, "ja seda on tal õigus kasutada. Sa el saa muuta oma südant. Iseendast ei või sa kiinduda Jumalasse, kuid sa võid valida. Sa võid Tema kätte anda oma tahte. Tema teeb, et sina ta= had. Nõnda tuuakse kogu su olemus Kristuse Vaimu mõju alla!» VALDEK LÕHMUS Jumala Jumal hoolekanne on halastaja ja armuline, pika meelega ja rikas heldusest ja tõest. Ta ei pea silmas meie päritolu ega positsiooni, füüsilist täiuslikkust või mannetust, vaid seda, kes me oleme südame poolest. Te- ma soovib, et me ei unustaks kaht väga tähtsat elamise põhimõtet: «Armasta Issandat, oma Jumalat, kõigest oma südamest ja kõigest oma hingest ja kõigest oma mee- lest. See on suur ja esimene Aga teine on selle sarnane: käsk. Ar- masta oma ligimest nagu iseennast. Neis kahes käsus on kogu käsuõpetus ja prohvetid koos!» (Matt. 22, 37—40.) Jumal on tõotanud meie eest hoolitseda. Hüüa mind appi kitsikuse päeval; siis ma tõmban sind sellest välja ja sina annad mulle au!»(Laul 50, 15). Meile võib asju näida lahendamatutena, palju kuid Jumala jaoks pole ainustki lahenäuseta probleemi. . Selle läbielu kinnituseks Olen voodi jutustan oma külge ahelda- aasta alates toimuvad loengud «KRIST(L)US Tartus JA 8. detsembrist Sõbra t. 19a PROHVETLUS» Need pakuvad huvi kõigile, sest kõne all on teatud määral seni tabuks olnud teemad piiblilikest metsaliste sümbolitest, nende seas ka «sügavuse» metsalisest. Välja- pandud prohvetlikud ajatabelid ja näitlikud piltsümbolid teevad Piiblis käsitletavad prohvetlkuulutused ajalooga ühtseks tervikuks. Eriline tähelepanu on suunetud algristikogudusele, Kristuse isiklikele juhistele sellele kogudusele, samuti Piibli ja kristliku eetika alustele — Piibli kümnele käsule. Teada, nädala selt kuidas seitsmenda üleminek päevale, el ole toimus ä päeva mitte piiblilikult pühitsu- ainult usu, vaid ka kultuuriloo tundmise seega ka hariduse küsimus. ja Osavõtjail on võimalus saada kaasa loengu materjalid, võib lae= nutada Piibleid ning muid prohvetikuulutusi ja kristlikku eetikat tutvustavaid materjale. Alates loengud 15. igal veebruarist kolmapäeval toimuvad kell 189. V, LÕHMUS armastus tud invaliid. Eiasin üksi väikeses maamajakeses. Mu ainus maine tugi, armas ja alati nii hoolitsev emake oli juba mullapõue puhkama läinud, mind aitasid ja hooldasid naabrid ja heasüdamlikud ini- mesed. Oli aprill. Päeval oli päi- ke nii soojalt paistnud, nii et mul- le ja mind aitama tulnud naabrile tundus, et ahju polegi vaja kütta. Saabus õhtu. Soe päike akna taga asendus kristalselt külmast helkivate tähtedega. Mu tuba läks aina külmemaks ja külmemaks. Kell tiksus juba keskšötundi. Tõenäoline oli, et kedagi enam ei tule, kes mulle soojema teki peale paneks. Külmetasin päris tõsiselt ja tasa- hiljukesi puges südamesse mure: jään haigeks! See tekitab nii mul- le kui ka mu headele aitajatele uusi hädasid ja sekledusi. Kiskusin teki üle pea ja püüdsin hingefhuga end soojendada. Samal ajal palusin ahastades Taevast Isa, et ta halast minu, abitu ja vi- ikese-peale, i »Krist(1)us ja prohvetlus“ Möödunud ja annaks mulle kom- vastupidavust. = Minutid möödusid ha palvetades, väga sest külmetab, gamajäämisest võpatasin midagi — kui ei tue keegi ka välja. justkui ke- ma- Äkki kolistas välisuksega. Ei või olla, nii hilisel ajal! Aga ei, see polnud siiski kõrvapete — minu Taevane Isa, keda ma emakese eluajal eriti veel eh tundnudki, oli mu -südamesttulevaid paveid kuulnud ja tuttavale möödaminejale Püha Vaimu kaudu tunda andnud, et on vaja vaatama tulla. Oh, milline rõm see oli, sest ma ei pidanudki hommikuni külmetama, rääkimata hai- geksjäämisest! toakese soojaks, Tulija küttis hilisest ajast mu ja väsitavast päevatööst hoolimata Sel öil sai minu usk kinnitatud Jumal on oma armastuses ja tõotustes üks ja sama nii eile, täna kui ka tulevikus. «Paluge, siis an- takse teile; te leiate; kes palub, see saab, ja kes koputage, igaüks, otsige, siis otsib, see leiab, sellele siis avatakse ja avatakse.» teile, kes (Matt. sest koputab 7, 7—8). V. TAGEL LASTELE Kolm sõela «Väike keelgi, ära kõike kõnele», hoiatatakse sind tuttavas laulus. Kuid kas oled millalgi seda nõuannet kasutanud? Kas oled mõelnud, mida need sõnad tähendavad? Minu keel oli väga hoolimatu seni, kuni kuulsin järgmise loo: Keegi mees kohtas kord tarka vanakest. Mees soovis vanakesele midagi tema sõbrast rääkida, kuid enne, kui ta alustada jõudis, küsis vanake temalt: «Kas oled seda, mida rääkida kavatsed, sõelunud läbi kolme sõe- la?» Mees sõela?» hämmastus: «Millise kolme «Oota, kohe räägin,» vastas vanake. «Esimene sõel on tõe sõel. Kes see, mida mulle minu sõbrast räökida tahad, on kindlasti tõsi?» «Õiguroo.est E lt, nit et kuulsin seda teis- ... nii et ma ei ole pä- kindel», seletas mees kohme- lt. «Kuid kas see, mida kavatsed rääkida, läbib headuse sõela?» «Ei...», sosistas mees. «Noh, kolmanda — sõelega oed koma juttu kinlasti proovinud! Kas see tuleb kasuks, Kui sa seda rääSäile pidi mees pead raputama. Siis ütles vanake: «Kui Sa ei saa mulle minu sõbrast midagi head, tõele vastavat ja kasulikku rääki- da, on parem, kimata.» Mulle Hakkas ja ma otsustasin see lugu vanakese oma elus rakendada. Kes sin, et see polnud sugugi rää- meeldima tarkust kerge. a olnud kerge öelda sõbrale: «Ära räägi, ma ei soovi seda teada», ja ka mu oma huulilt lipsas alatihti kasutuid ja küsitavaid asju. Siis mõistsin, et üksi ei suuda oma sõprade sõnu muuta, ja veel vähem omi. Kuid sinul ja minul on kõikvõimas Isa taevas. Tema aitab, toetab ja õpetab sind selleski suh-, tes, kui vaid Talle selleks võimaluse annad. Võid paluda, et Tae- vane Isa muudaks sinu ja su sõp- rade kõnelused sellisteks, et need läbivad targa vanakese poo soovitatud kolm sõela: tõe, headuse ja kasulikkuse sõela. VIRPI LAITINEN Toimetaja EDUARD Kaastoimetaja HELE Toimetus: 202400 Tartu, Tellimise mr. 1277. Maht Rapla, Kalda 2. et see jutt jääb VARI KULP Linda 9, tel. 33375. Trükiarv 5000. 0,5 trükipoognat. Rapla Trükikoda,